Sinding Skoles arbejde med Jeppe Aakjær og en af Blichers røverhistorier

6. klasse fra Sinding skole og deres lærer Simone Rasmussen havde modet til at sige ja tak, da vi fra Aakjærselskabets skoletjeneste søgte efter klasser, der ville være med i et udviklingsarbejde om “Kulturhistoriske forfatterskaber i børnehøjde”.

Efter et indledende møde på Jeppe Aakjærs digterhjem Jenle i Salling var samarbejdet rammesat. Simone definerede klassens projekt og Søren Kappel fra skoletjenesten skulle så byde ind med, hvordan en ekskursion til Jenle og et efterfølgende samarbejde omkring klassens forløb kunne forløbe. Børnene lavede foldebøger, hvor de fortalte om Jeppe Aakjær og hans roman Jens Langkniv, som de lærte at kende som tegneserie. Jeppe Aakjær var inspireret af Steen Steensen Blicher, der også kendte til Jens Langkniv. Så gik turen om en af Blichers røverhistorier: De tre helligaftener fra 1841.

Børnene fik historien fortalt og illustrerede den med egne figurer og hvad de kunne finde i galleriet her på . Det blev til lyse illustrationer til en kærlighedshistorie fra en tid, hvor Sejer og Maren Ibsdatter måtte finde deres livsvej og lykke i et patriarkalsk samfund, hvor “HAM”, der råder, både kunne være Marens far, godsejeren og Vorherre.

6. klasse fra Sinding er på besøg på Jenle. Her er de i Aakjærs arbejdsværelse, hvor de ser på originalmanuskripter i en montre.

Sinding Skole

Sinding-Ørre Midtpunkt Skolen
Aakjær skrev om St.St. Blicher. Børnene i Sinding lavede foldebøger om Aakjær. De arbejdede også med Jens Langkniv og illustrerede en af Blichers røverhistorier.
Aakjær skrev om St.St. Blicher. Børnene i Sinding lavede foldebøger om Aakjær. De arbejdede også med Jens Langkniv og illustrerede en af Blichers røverhistorier.

Billedgalleriet nedenfor fortæller om klassens besøg på Jenle. Her fortalte Søren Kappel om Aakjær og hans liv. Klassen blev vist rundt på Jenle og så arbejdsværelset, der endnu står, som et varigt minde om forfatterskabet og Aakjærs liv.

Der var også tid til en tur ned om Astrup vig. På den tur så vi gravstedet for Jeppe og Nanna og vi snusede en smule til digterruten.

Helt centralt for det videre arbejde var at vise eleverne, hvordan man kan lave illustrationer ud fra materialet på kufib.dk. Derefter så eleverne fotokopier af dragter mv. De fik udleveret løse skitser og fik vist, hvordan en figur bliver bygget op. Vi bruger altid Caran d’ache oliekridt. Det giver nogle gode farvelægninger af elevernes figurer, uden at det bliver alt for detaljeret og stift.

Figurer fra såvel Sinding som andre skoler kan ses under GALLERI. En sidegevinst er, at andre kan benytte figurerne, når de selv vil illustrere en god historie eller lave billeder til en af Aakjærs sange.

En rød tråd gennem hele forløbet var Simones forløbsbeskrivelse, som åbner i en ny fane.

Eleverne fik historien genfortalt. Efterfølgende har Søren Kappel arbejdet Blichers eventyr igennem, så vi her kan præsentere en udgave af De tre helligaftener, let moderniseret i sproget og med noter, så de gamle udtryk og vendinger kan give mening. Og historien er selvfølgelig illustreret af eleverne fra 6. klasse i Sinding – skoleåret 2021-22.