Velkommen til Jeppes Verden
Om ”Jeppes Verden” og ”KUFIB”
Jeppes verden udgør pionerdelen af KUFIB, ”KUlturhistoriske Forfatterskaber I Børnehøjde”. Projektet udvikles af lærer og medieudvikler Søren Kappel Schmidt i samarbejde med Aakjærselskabet ved projektkoordinator Bodil Jacobsen. Der knyttes en lille følgegruppe af lærere (og dermed også deres klasser) til projektet. Det giver mulighed for afprøvning, sparring og dermed videreudvikling, mens der udarbejdes et undervisningsmateriale.
Undervisningsmaterialet forholder sig primært til Jeppe Aakjærs tid og forfatterskab. Det er tanken, at det kan danne skole for et videre arbejde med andre forfatterskaber eller kulturhistoriske omdrejningspunkter i det midt-vestjyske. Projektet er primært finansieret af Kulturaftalen (Kulturlaboratoriet) for kommunerne Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing Skjern, Skive og Struer. Projektet udvikles i kalenderåret 2021 med henblik på videreudvikling og konsolidering efterfølgende.
Kulturhistorie og forfatterskaber
Kulturhistorien er historien om det levede liv i de nære omgivelser. Det er den enkeltes liv i familien og lokalsamfundet, der er i fokus. Jeppe Jensen (Aakjær) gror ud af det liv, men får sig også en uddannelse og et udsyn og dermed evnen til at perspektivere den nære historie, som han så levende formidler. Han tilegner sig fra barnsben moderens følsomhed for naturen og poesien og han overtager faderens interesse for samfundet og dennes retskafne indignation overfor de urimelige magtforhold mange mennesker måtte tåle. Og så læser han. Han læser og opsøger åndsfæller. De diskuterer og ikke mindst Jeppe kaster sig ind i tidens tanker og danner sig sine skarptslebne meninger.
Fortæl selv
For os, der iført barnesko trasker i en forfatters fodspor, bliver opgaven at finde tekster og tanker, der med fordel kan inddrages og arbejdsmåder, vi kan lære af. Aakjær skrev for voksne og var egentlig ikke meget bevendt i forhold til de børn, han var omgivet af. Alligevel er der meget at hente hos ham.
Han bringer os tæt på den natur, der nu i sin forarmede tilstand er blevet os fremmed. Han fortæller om et sammenhængende dagligliv på landet, i landsbyen og i familien. Det er langt fra en romantisk idyl han skriver om, men dog en sammenhængende verden, der gav mening for den troskyldige. Aakjær skrev et væld af digte. Mange af digtene blev gjort sangbare med iørefaldende melodier komponeret af tidens bedste komponister. Nogle af disse sange kan stadig findes i gængse sangbøger. I den nye Højskolesangbog er Jeppe Aakjær repræsenteret med 14 sange. Fællessang gør sangene til en del af det fællesskab og den folkelige selvforståelse, der binder os sammen.
Skriv med på kulturhistorien
Læs endelig, syng gerne, men lad det ikke blive ved det. Vi inviterer børnene til at være medskribenter i næste afsnit af kulturhistorien. Altså: Vi nøjes ikke med at konsumere lidt mere eller lidt bedre kultur. Vi stiller nogle redskaber til rådighed for den, der er med på, at kultur er noget, vi skaber sammen. Vi skriver os ind i historien og vi er på den måde, som Poul Henningsen i sin tid formulerede det, selv historie.
Gå på opdagelse på websiden. Vi har nogle ideer til, hvordan forskellige aldersgrupper kan bruge Jeppe Aakjærs digterunivers til selv at komme i gang med at fortælle. Tag nogle beslutninger og gå så i gang.